ZKKM w Chrzanowie szuka przewoźnika na obsługę 14 linii autobusowych w gminach Chrzanów, Trzebinia i Libiąż w latach 2026–2036. Do wykonania jest 8,7 mln wozokilometrów z możliwością modyfikacji o 20%, a co najmniej 25% taboru mają stanowić autobusy zeroemisyjne lub na paliwa alternatywne. Wadium wynosi 1,5 mln zł, a o wyborze zdecyduje wyłącznie cena.
Związek Komunalny „Komunikacja Międzygminna” w Chrzanowie ogłosił duży przetarg na obsługę 14 linii miejskiego transportu autobusowego na swoim obszarze w latach 2026-2036. Chodzi dokładnie o usługi publicznego transportu zbiorowego na terenie gmin Chrzanów, Trzebinia i Libiąż.
8,7 mln wozokilometrów i elastyczna praca przewozowa
Przedmiotem zamówienia jest obsługa czternastu linii oznaczonych literami i numerami: A, B, La, Lb, Lc, P, 8, 17a, 17b, 25, 29, 32a, 33 i 38. To połączenia m.in. z Dworca Autobusowego w Chrzanowie do Libiąża, Chełmka, Balina, Pogorzyc, Płazy, Żarek oraz Wygiełzowa, w tym linia okrężna 17b i relacje 17a oraz 32a z końcówką w Wygiełzowie.
ZKKM planuje, że łączna praca przewozowa na wszystkich liniach w ciągu 120 miesięcy wyniesie 8 727 074 wozokilometrów. Jednocześnie organizator zastrzega możliwość zmiany tej wielkości – w górę lub w dół – maksymalnie o 20%. Powodem mogą być m.in. remarszrutyzacja linii (likwidacja, tworzenie, skracanie lub wydłużanie tras, zmiana częstotliwości), postulaty gmin członkowskich, warunki atmosferyczne, utrudnienia drogowe czy inne okoliczności o charakterze tzw. siły wyższej.
Osobno wskazano, że wzrost pracy przewozowej może wynikać także z budowy nowego dworca autobusowego w Chrzanowie w latach 2026-2027 i konieczności obsługi przystanków tymczasowego dworca w tym okresie. Miesięczne zwiększenie pracy eksploatacyjnej nie może przekroczyć 20% wozokilometrów wykonanych w poprzednim miesiącu na wszystkich liniach, przy czym limit ten nie dotyczy m.in. tymczasowej komunikacji zastępczej czy sytuacji nadzwyczajnych (stan wojenny, stan wyjątkowy, epidemia, klęska żywiołowa).
Tabor: autobusy główne, rezerwowe i napędy
Operator musi przez cały okres obowiązywania umowy dysponować taborem spełniającym wymagania Prawa o ruchu drogowym oraz rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów.
W zakresie autobusów głównych wymagane jest 6 pojazdów. Średni wiek tego taboru, liczony na rok 2025, nie może przekroczyć 4 lat, a co najmniej dwa autobusy muszą być nie starsze niż z 2025 r. Wszystkie natomiast mają spełniać normę emisji spalin co najmniej Euro 6.
Tabor rezerwowy ma liczyć 5 autobusów. Tu dopuszczony jest wyższy średni wiek – do 11 lat na rok 2025 r. – przy zachowaniu normy Euro 6, ale jednocześnie nałożono obowiązek „reprodukcji” floty rezerwowej tak, by w styczniu 2031 r. żaden z tych pojazdów nie był starszy niż z 2015 r.
Istotnym elementem jest wymóg udziału pojazdów nisko- lub zeroemisyjnych. W łącznej liczbie autobusów głównych i rezerwowych co najmniej 25% (czyli minimum 3 sztuki) mają stanowić autobusy zeroemisyjne lub takie, w których do napędu wykorzystywane będą paliwa alternatywne w rozumieniu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Dokumenty przetargowe precyzują też ogólne wymagania co do wyposażenia: minimalną liczbę miejsc, liczbę drzwi, liczbę miejsc siedzących nad niską podłogą, pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, niską podłogę i niskie wejście oraz maksymalną wysokość nadwozia – szczegółowo opisane w załącznikach umowy przewozowej.
Odrębnie potraktowano autobusy hybrydowe należące do związku. Wykonawca będzie zobowiązany wydzierżawić od ZKKM cztery hybrydowe autobusy i wykorzystywać je na warunkach określonych w umowie dzierżawy, stanowiącej załącznik do wzoru umowy przewozowej.
Zaplecze techniczne i dyspozytornia
Zamawiający oczekuje, że wykonawca przez cały okres realizacji usługi będzie dysponował rozbudowanym zapleczem technicznym, zlokalizowanym w odległości drogowej do 15 km od dworca ZKKM w Chrzanowie.
W skład tego zaplecza musi wchodzić m.in. warsztat obsługi i napraw autobusów z co najmniej dwoma stanowiskami (kanały lub zestawy podnośników), stanowisko wymiany ogumienia, stanowisko diagnostyki systemów elektronicznych, serwis klimatyzacji, miejsce do napraw, podest roboczy, a także zestaw narzędzi i urządzeń – od kluczy dynamometrycznych i multimetrów, po urządzenie rozruchowe, sprężarkę, wózek widłowy czy myjnię warsztatową do części.
Konieczna jest też myjnia do autobusów z aktualnym pozwoleniem wodnoprawnym oraz ogrodzona zajezdnia autobusowa z utwardzoną nawierzchnią, zapewniającą jednoczesne parkowanie wszystkich pojazdów i bezpieczne manewrowanie, wraz z systemem odwodnienia.
Ponieważ część taboru ma być zeroemisyjna lub zasilana paliwami alternatywnymi, zaplecze musi obejmować stację ładowania bądź tankowania tych autobusów – wraz z odpowiednimi umowami na dostawy energii lub paliwa.
Operator ma również obowiązek prowadzić centrum dyspozytorskie pracujące w systemie 24/7, które będzie koordynować pracę przewozową oraz pełnić funkcję punktu obsługi pasażera (w tym telefonicznej informacji, przyjmowania reklamacji i wniosków.
Warunki zatrudnienia i doświadczenie wykonawcy
ZKKM wymaga, by mechanicy warsztatu naprawczego, odpowiedzialni za utrzymanie sprawności technicznej autobusów, byli zatrudnieni – przez wykonawcę lub podwykonawcę – na podstawie umowy o pracę, zgodnie z art. 22 § 1 Kodeksu pracy. Sposób weryfikacji zatrudnienia (m.in. oświadczenia, dokumenty z ZUS) i sankcje za niespełnienie wymogu opisano we wzorze umowy.
W zakresie doświadczenia zamawiający oczekuje, że wykonawca wykaże co najmniej jedną usługę przewozu o charakterze użyteczności publicznej, świadczoną autobusami, o łącznej liczbie minimum 1 000 000 wozokilometrów zrealizowanych w maksymalnie 2 lata, na podstawie nie więcej niż trzech umów zawartych z organizatorami publicznego transportu zbiorowego.
Wadium i kryteria oceny ofert
Warunki formalne są rygorystyczne. Wykonawca musi wnieść wadium w wysokości 1,5 mln zł najpóźniej do 19 grudnia 2025 r. Oferty składane są wyłącznie elektronicznie do 19 grudnia 2025 r. godz. 8:00, a otwarcie nastąpi tego samego dnia.
Cena oferty (brutto za 120 miesięcy, obliczona poprzez zsumowanie stawek za wozokilometr na poszczególnych liniach, powiększonych o 8% VAT) jest jedynym kryterium oceny – z wagą 100%. Najniższa cena otrzyma maksymalną liczbę punktów, a pozostałe będą przeliczane według prostego wzoru proporcjonalnego.
Zamawiający nie dopuszcza ofert częściowych ani wariantowych, nie przewiduje też zawarcia umowy ramowej czy udzielania zamówień z wolnej ręki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.